|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
McDonaldos válságok
|
Oknyomozás, LD, www.prherald.hu, 2005. december 10. Az
olyan világcégeknél, melyek kedvelt, népszerű szolgáltatást nyújtanak
az embereknek, egy-egy bekövetkező válság káros hatása fokozottan
érintheti a céget, hiszen a média figyelemközpontjában, és annak
nyomása alatt nehéz megfontolta reagálni a kialakult helyzetre.
A megfelelő kommunikálást és kezelést nehezítheti a nemzetközi vállalat
hatalmas kiterjedése az egész világon, a munka összehangolása,
folyamatossága, zavartalansága rendkívül nehéz feladat, miközben
enyhíteni kell a vállalatot ért károkat, meg kell védeni a cég jó
hírét, be kell bizonyítani a vállalat megbízhatóságát, valamint azt,
hogy meg tud birkózni a nehézségekkel. Egy-egy kirobbanó krízis okai
sokfélék lehetnek, egy nemzetközi, a világ minden táján megjelenő
óriáscég esetében pedig a kontinensek különbözősége, az eltérő
kultúrák, hagyományok, szokások mind hozzájárulhatnak válság
bekövetkezéséhez, melyeket csak körültekintően, jól felkészülten lehet
kezelni. A bővülő, egész
világra kiterjedő cégek általában elsődleges célja a profit növelése, a
vállalat ismertségének és elismertségének további biztosítása. Az ezt
körülvevő hatalmas munka közben hajlamosak megfeledkezni fontos
szabályokról, mint például a tájékozódásról, becsületről, etikáról,
tisztességről, ahol a szavak kissé megfoghatatlanok, de legalább olyan
fontosak a vállalati kommunikációban, vállalatvezetésben, mint a
pontos, precíz munka. Jelentőségük a kríziskommunikáció
területén még inkább nő, hiszen a közvélemény bizalmának
visszaszerzése, a sajtó hozzáállása, a hírnév megóvása egy válságban a
vállalat kommunikációjának hangnemétől, stílusától, tartalmától nagyban
függ, az elvesztett bizalom felépítése csak őszinte, tisztességes
eszközökkel érhető el hosszú távon. A kezdetek A cég története 1948-ban kezdődik, amikor Richard és Maurice Mcdonald decemberben megnyitják gyorséttermüket Kaliforniában. 1955-ben Ray Kroc megvásárolja a testvérek étterem koncepcióját és megnyílik az első McDonald’s étterem Illinois államban.
1957-ben az alapvető (a mai napig annak számító!) alapelveket is
megfogalmazzák: minőség, igényesség, gyors kiszolgálás, tisztaság.
1968-ban hozzák forgalomba az ún. Big Mac hamburgert, aminek sikerét
eddig nem tudta felülmúlni a gyorsétterem. Különlegessége abban a
szószban áll, melyről annyi bizonyos, hogy eredetileg orosz recept az
alapja, de pontos összetevői még nem ismertek a nyilvánosság előtt. 1979-tól a gyerekek körében is elsőszámú kedvenc a Mcdonald’s; köszönhetően az ún. „Happy Meal menü” megjelenésének. 1986-ban megszületik a „Big Mac™ index”, amely a nemzeti valuták vásárlóereje alapján mutatja azok felül-alulértékeltségét. A csúcson
A ’80-as évekre a McDonald’s a világ vezető gyorsétterem lánca,
harmincezer éttermével a Föld 119 országában van jelen, naponta
ötvenmillió vendéget szolgálnak ki. A hamburger – ami
meghódította a világot –, azonban nem amerikai „találmány”, az ország
meg nem is létezett, amikor a hamburger őse kb. 800 évvel ezelőtt már
megjelent. Mongol törzsek hasznosították az elejtett zsákmányt, oly
módon, hogy a nyers húst lovaik nyerge alatt puhították meg.
Az ekképp tárolt húst a német matrózok vitték haza, ahol ízesítették és
megsütötték, majd kikötővárosukról nevezték el. A siker kulcsa abban
rejlődhet, hogy az egyre modernebbé váló életformához tökéletesen
passzoló étkezési szokást alakított ki a McDonald’s. Évtizedeken
keresztül még csak megszorítani sem tudták vetélytársai, a jól sikerült
reklámkampányok hatására a McDonald’s rajongók tábora fokozatosan nőtt.
A kezdetben kis gyorsétterem-lánc hamarosan óriási vállalattá nőtte ki
magát. Változások
A hosszú ideig tartó egyeduralom azonban a ’90-es évek második felére
megváltozott, és bár elterjedtségét tekintve a McDonald’s még őrzi
vezető pozícióját, több szempontból is veszélyeztetik trónját, sőt
egyes felmérések, kutatások alapján azt lehet megállapítani, hogy a
„legnagyobb gyorsétterem-lánc” jelzőt manapság már csak hírnevének
köszönheti, de a valós számadatok szerint a konkurencia már megelőzte.
Nem túlzás kijelenteni, hogy ilyen fokú és időtartamú egyeduralmat más
gyorsétterem már nem képes elérni, a hihetetlenül megszaporodott
gyorsétterem fajták mindegyike egyre kedvezőbb ajánlatokkal csábítják a
vendégeket. Vajon milyen okok, változások állnak a háttérben melyek
következményeként a McDonald’s megítélése, hírneve már nem a régi
fényében tündököl, sőt a vállalat, és egyáltalán a gyorséttermek elleni
támadások megszaporodtak. Ebben a modern világban, ahol élünk
egyre kevesebb időnk jut a klasszikus értelemben vett étkezések
kialakításához, ennek meggyorsítását, egyszerűsítését kínálja a
McDonald’s is, de nem hagyhatjuk figyelmen kívül a helyes étkezésre
felhívó kampányokat. E kampányok arra tesznek kísérletet, hogy rá
ébresszék az embereket, az állandó rohanás, idegeskedés és a túlzott
stressz fokozzák a komoly egészségügyi problémákat, melyek
megelőzhetőek vagy legalábbis ellensúlyozhatóak lennének a rendszeres,
helyes táplálkozással. Az ellentét abban áll, hogy a mai
gyorséttermek kínálatának összetétele messze nem áll összhangban ezzel,
a hamburgerek, pizzák és hasonló jellegű ételek nagy mennyiségű
fogyasztása következtében riasztó módon nő a túlsúlyosok, étkezési
zavarokkal küzdők száma, ami komoly aggodalomra adhat okot. A
McDonald’s mindig igyekezett azonos minőségű áruval fogadni a
fogyasztókat a világ bármely pontján, és bár időről időre újításokat
vezettek be, egyfajta egyhangúság jellemzi konyháját, amire egyre
többen panaszkodnak. Valójában az 1983-ban piacra dobott Mcnugetts óta
nem sikerült nagyobb sikert elérnie egy-egy újabb termékkel, míg
legnagyobb vetélytársai eredményesen jelennek meg különféle új
ételekkel. Az új évszázadra a cég már komoly problémákkal
érkezett, melyek eredményeképpen jelentősen csökkenő profittal
„büszkélkedhetett”. A gazdasági gondok hatással voltak a tervezett
újabb McDonald’s éttermek nyitásokra, már 2002-ben kimutatások erősítik
meg, hogy az azt megelőző hét negyedévből hat alkalommal kisebb
haszonnal zárt az étterem-lánc. 2002 végén tíz országban 170 éttermet
bezár a vállalat, ami a harmadik ilyen jellegű bezárási hullám rövid
időn belül, sőt három országból teljes kivonulását tervezi. A bezárási
hullám természetesen szorosan összefügg a vásárlók csökkenő számával,
valamint azzal a ténnyel, hogy négy kontinensen sem képes elérni a
kívánt eredményt. Az Európai Unión belül kifejezetten rosszul teljesít
a McDonald’s, de még Amerikában, a hazájában sem lehet elégedett a
vezetés, a latin-amerikai piacon is alul marad a minimális
várakozásoknak, ami nem is csoda tekintve e földrész egyre mélyülő
gazdasági válságát. Japánban pedig az ismét előbukkanó marhakór is
felelős a változásokért. A cég, hogy javítsa imázsát új
szabályokat állított fel, melyek között szerepel például, az
egészségesebb olajra való átállás, aminek széles körű alkalmazása
azonban nem sikerült olyan gyorsan, ahogyan azt előzetesen eltervezték.
A menedzsment tagjai arra is rádöbbentek, hogy a régi Mcdonald’s
filozófia már nem működik oly sikeresen, ami arra irányult elsősorban,
hogy ugyanolyan éttermeket kell nyitni mindenhova, és valóban különböző
egyéni arculattal rendelkező McDonald’s étteremnek lehetünk szemtanúi.
2002-re már súlyos válsággal küzd a McDonald’s, a fentebb említett
problémák mellett komoly dollármilliókat kénytelen költeni a vállalat
ellen indított perekre, melyek egymás után érik a céget a Föld
különböző pontjain. Tízmillió dolláros sült krumpli Egyik, legnagyobb anyagi áldozattal járó per a hindu és egyéb vegetáriánus- csoportokkal esett meg.
A McDonald’s nem tudta azt bebizonyítani, hogy a közkedvelt, már-már
védjegyévé váló hasábburgonya nem állati eredetű zsiradékkal készül. A
dolog pikantériája, hogy a gyorsétterem nagyszabású reklám hadjáratba
kezdett ezt megelőzően pont azért, hogy a vegetáriánus és csak bizonyos
hús fogyasztók tömegét is éttermeikbe invitálja. Világszerte
hirdették, miszerint a sült krumplit növényi olajban sütik. A reklámok
hatására az említett csoportok is lelkesen megkóstolták a sült
krumplit, majd hihetetlenkedve fogadták a hírt, hogy ez nem teljes
mértékben igaz. Azonnali vizsgálatot kértek, és a McDonald’s-nak nem
sikerült bizonyítani. Az ügy napvilágra kerülése után a honlapján
megjelent közleményben még kizárta a kártérítés lehetőségét, majd pár
nap múlva változtatott álláspontján és fizetett. Végül peren kívül
tudtak megegyezni, mivel a McDonald’s tízmillió dolláros kártérítést
fizetett a perrel fenyegetőknek, és hivatalos közleményben kért
elnézést az érdekeltektől. A hosszú, nagyon költséges pert
ekkor ugyan megúszta a cég, de a botrány kipattanása után a New York-i
tőzsdén a részvényeinek árfolyama igen visszaesett. Az árfolyamesés
mellett más dolog is aggasztotta a vezetőséget, ugyanis az eset után
észrevehetően megrendült a vendégek bizalma a McDonald’s-ban, aminek
visszaszerzése tudjuk, borzasztó nehéz feladat. A nagy port felkavaró
ügy után a vegetáriánusok és vallási szempontokat komolyan
figyelembevevők kétszer is meggondolják, hogy újra betérjenek egy
McDonald’s étterembe, ami természetesen további fogyatkozó keresletet
eredményez. Nem sokkal a „tízmillió dolláros sült krumpli” botrány után
újabb nehézséggel kellett szembesülnie a vállalatnak. A „McAfrica” Egy új szendvics bevezetése ismét a címlapokra repíti az óriáscéget.
2002 nyarán Norvégiában teljesen új szendvics árusítását kezdte meg a
McDonald’s, a „McAfrica hamburger” ellen viszont azonnal támadást
indított a Norvég Vöröskereszt. A McAfrica hamburger állítólag valódi
afrikai recept alapján készült, melynek árusítását a Vöröskereszt
„kegyetlen érzéketlenségnek” nevezte. Arra hívták fel a
közvélemény figyelmét, hogy míg Afrikában minden idők legpusztítóbb
éhínsége tombol rengeteg halálos áldozatot követelve, a McDonald’s
mindezek ellenére afrikai szendvicset árul nem csekély összegért. A
Vöröskereszt mellé állt néhány más segélyszervezet a tiltakozásban,
céljuk az volt, hogy minél hamarabb leállítsák a McAfrika további
gyártását. A McDonald’s képviselője – Margaret Brusletto –, rögtön
bejelentette, hogy az új hamburger hasznát a cég hajlandó megosztani a
segélyszervezetekkel. A valóság azonban az, hogy ilyen jellegű
megállapodás mégsem született, a gyártás leállításáról pedig, a cég
hallani sem akart. A tárgyalások végül azzal zárultak, hogy a vállalat
beleegyezett abba, hogy segélyperselyeket állít a McAfricát áruló
éttermei elé, valamint adakozásra felhívó plakátokat függesztettek ki. „Élet-halál harc”
Japánban sem áll túl jól a szénája a McDonald’s-nak. A pár éve ismét
felbukkanó marhakergekór miatt a szigetországban élők nem szívesen
fogyasztanak marhahúsos hamburgert annak ellenére, hogy a japán
McDonald’s több alkalommal is igyekezett biztosítani vendégeit, hogy
csak importált marhahúst használnak. A nagy erőfeszítéseknek nem lett
meg az eredménye, a japán emberek nem hisznek a McDonald’s-nak.
A cég vezetőinek kijelentései, ígéretei gyakran nem egyeznek konkrét
lépéseive. Ez az eset is jól példázza a vásárlók McDonald’s-ba vetett
bizalmának hiányát. A japán McDonald’s más megoldást nem látván, nagy
értékben, 25%-al csökkentette árait. Egy ilyen lépésnek azonban komoly
következményeivel kell számolni. Egyrészt jelentős anyagi kárral jár az
e fajta kényszermegoldás, valamint nem elképzelhetetlen az árháború a
versenytársak között. Nem is késlekedett a válaszlépéssel a
konkurencia, az alacsony árak más gyorséttermekben is rögtön
megjelentek. Alaposan megváltozott a McDonald’s üzleti
stratégiája 2002 nyarán Japánban. A marhakergekór által előidézett
krízis előtt a vezetőség még arról tárgyalt, hogy milyen hatalmas
beruházással szeretne a vállalat tovább terjeszkedni az országban. A
tervek szerint háromszorosára kívánta növelni éttermeinek számát,
mindezt egy új koncepció alapján, ami szakított volna a hagyományos,
tipikus McDonald’s árusítóhelyek jellegével, és iskolákat, kórházakat,
és gyorsvonatokat vett volna célba. A lendület azonban megtorpant, a
vállalatnak szembe kellett néznie azzal a ténnyel, hogy szinte az
életben maradásért kell küzdenie Japánban. Hogyan tovább?
Az előző három eset bemutatása után joggal merül fel a kérdés, hogyan
lesz képes megbirkózni a gyorsétterem-lánc az őt ért kemény
támadásokkal, nincs könnyű helyzetben. Az egyre versenyképesebb, sőt
nagyobb hasznot produkáló konkurencia szorosan ott liheg a nyakában.
A hanyatlási tendenciát mindenképpen meg kell állítania ahhoz, hogy ne
csak múltjával, hanem mértékadó gazdasági mutatókkal is bizonyítsa
piacvezető szerepét a jövőben. Ennek eléréséhez azonban új hangot kell
megütnie, aminek el is kell jutnia vásárlókhoz. Nem elég méregdrága,
nagy sztárokat felvonultató reklámokkal feltűnni a képernyőn, kézzel
fogható újdonsággal kell ismét berobbannia a piacra, különben régi,
megrögzött vendégei mellett nem számíthat újabb potenciális
vásárlókörre, ami elengedhetetlen feltétele a sikeres felívelésnek.
Változtatni kellene a nyilvánosság felé irányuló kommunikációján is.
Itt elsősorban nem a reklámokat, csalogató kedvezmények hirdetésére
gondolok, hanem a sajtóban megjelenő vihart kavaró esetek reagálására.
Ellentétes nyilatkozatok, magyarázkodások, ígéretek után a gyakorlatban
általában nem sikerül megvalósítani az elképzeléseket, vagy csak
hosszú, már-már fenyegető intézkedések következtében.
Számos példa mutatja azt is, hogy a tisztességes, következetes
információközlés a legcélravezetőbb természetesen akkor, ha az érintett
vállalat hosszú távra tervez, a professzionális válságkezelésben nem
létezik ún. „rövid távú megoldás”. A McDonald’s ott követett el
sorozatban szarvashibákat, amikor egy-egy válságos szituációban nem
megfelelően reagált az első vádakra; válaszlépései, első nyilatkozatai
könnyen támadhatóak, félreérthetőek voltak, amit a sajtó természetesen
ki is használt. Az utóbbi időben jelentős strukturális változások
következtek be a cég életében, ami már annak a jele, hogy a vezetőség
új irányvonalat kíván kijelölni a McDonald’s számára. LD McDonaldos válságok. Oknyomozás, www.prherald.hu, 2005. december 10.
|
|
|