center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

McDonaldos válságok
Oknyomozás, LD, www.prherald.hu, 2005. december 10.
 
Az olyan világcégeknél, melyek kedvelt, népszerű szolgáltatást nyújtanak az embereknek, egy-egy bekövetkező válság káros hatása fokozottan érintheti a céget, hiszen a média figyelemközpontjában, és annak nyomása alatt nehéz megfontolta reagálni a kialakult helyzetre. A megfelelő kommunikálást és kezelést nehezítheti a nemzetközi vállalat hatalmas kiterjedése az egész világon, a munka összehangolása, folyamatossága, zavartalansága rendkívül nehéz feladat, miközben enyhíteni kell a vállalatot ért károkat, meg kell védeni a cég jó hírét, be kell bizonyítani a vállalat megbízhatóságát, valamint azt, hogy meg tud birkózni a nehézségekkel. Egy-egy kirobbanó krízis okai sokfélék lehetnek, egy nemzetközi, a világ minden táján megjelenő óriáscég esetében pedig a kontinensek különbözősége, az eltérő kultúrák, hagyományok, szokások mind hozzájárulhatnak válság bekövetkezéséhez, melyeket csak körültekintően, jól felkészülten lehet kezelni.

A bővülő, egész világra kiterjedő cégek általában elsődleges célja a profit növelése, a vállalat ismertségének és elismertségének további biztosítása. Az ezt körülvevő hatalmas munka közben hajlamosak megfeledkezni fontos szabályokról, mint például a tájékozódásról, becsületről, etikáról, tisztességről, ahol a szavak kissé megfoghatatlanok, de legalább olyan fontosak a vállalati kommunikációban, vállalatvezetésben, mint a pontos, precíz munka.

Jelentőségük a kríziskommunikáció területén még inkább nő, hiszen a közvélemény bizalmának visszaszerzése, a sajtó hozzáállása, a hírnév megóvása egy válságban a vállalat kommunikációjának hangnemétől, stílusától, tartalmától nagyban függ, az elvesztett bizalom felépítése csak őszinte, tisztességes eszközökkel érhető el hosszú távon.

A kezdetek
A cég története 1948-ban kezdődik, amikor Richard és Maurice Mcdonald decemberben megnyitják gyorséttermüket Kaliforniában.
1955-ben Ray Kroc megvásárolja a testvérek étterem koncepcióját és megnyílik az első McDonald’s étterem Illinois államban.
1957-ben az alapvető (a mai napig annak számító!) alapelveket is megfogalmazzák: minőség, igényesség, gyors kiszolgálás, tisztaság.
1968-ban hozzák forgalomba az ún. Big Mac hamburgert, aminek sikerét eddig nem tudta felülmúlni a gyorsétterem. Különlegessége abban a szószban áll, melyről annyi bizonyos, hogy eredetileg orosz recept az alapja, de pontos összetevői még nem ismertek a nyilvánosság előtt.

1979-tól a gyerekek körében is elsőszámú kedvenc a Mcdonald’s; köszönhetően az ún. „Happy Meal menü” megjelenésének.
1986-ban megszületik a „Big Mac™ index”, amely a nemzeti valuták vásárlóereje alapján mutatja azok felül-alulértékeltségét.

A csúcson
A ’80-as évekre a McDonald’s a világ vezető gyorsétterem lánca, harmincezer éttermével a Föld 119 országában van jelen, naponta ötvenmillió vendéget szolgálnak ki.

A hamburger – ami meghódította a világot –, azonban nem amerikai „találmány”, az ország meg nem is létezett, amikor a hamburger őse kb. 800 évvel ezelőtt már megjelent. Mongol törzsek hasznosították az elejtett zsákmányt, oly módon, hogy a nyers húst lovaik nyerge alatt puhították meg.

Az ekképp tárolt húst a német matrózok vitték haza, ahol ízesítették és megsütötték, majd kikötővárosukról nevezték el. A siker kulcsa abban rejlődhet, hogy az egyre modernebbé váló életformához tökéletesen passzoló étkezési szokást alakított ki a McDonald’s. Évtizedeken keresztül még csak megszorítani sem tudták vetélytársai, a jól sikerült reklámkampányok hatására a McDonald’s rajongók tábora fokozatosan nőtt. A kezdetben kis gyorsétterem-lánc hamarosan óriási vállalattá nőtte ki magát.

Változások
A hosszú ideig tartó egyeduralom azonban a ’90-es évek második felére megváltozott, és bár elterjedtségét tekintve a McDonald’s még őrzi vezető pozícióját, több szempontból is veszélyeztetik trónját, sőt egyes felmérések, kutatások alapján azt lehet megállapítani, hogy a „legnagyobb gyorsétterem-lánc” jelzőt manapság már csak hírnevének köszönheti, de a valós számadatok szerint a konkurencia már megelőzte.

Nem túlzás kijelenteni, hogy ilyen fokú és időtartamú egyeduralmat más gyorsétterem már nem képes elérni, a hihetetlenül megszaporodott gyorsétterem fajták mindegyike egyre kedvezőbb ajánlatokkal csábítják a vendégeket. Vajon milyen okok, változások állnak a háttérben melyek következményeként a McDonald’s megítélése, hírneve már nem a régi fényében tündököl, sőt a vállalat, és egyáltalán a gyorséttermek elleni támadások megszaporodtak.

Ebben a modern világban, ahol élünk egyre kevesebb időnk jut a klasszikus értelemben vett étkezések kialakításához, ennek meggyorsítását, egyszerűsítését kínálja a McDonald’s is, de nem hagyhatjuk figyelmen kívül a helyes étkezésre felhívó kampányokat. E kampányok arra tesznek kísérletet, hogy rá ébresszék az embereket, az állandó rohanás, idegeskedés és a túlzott stressz fokozzák a komoly egészségügyi problémákat, melyek megelőzhetőek vagy legalábbis ellensúlyozhatóak lennének a rendszeres, helyes táplálkozással.

Az ellentét abban áll, hogy a mai gyorséttermek kínálatának összetétele messze nem áll összhangban ezzel, a hamburgerek, pizzák és hasonló jellegű ételek nagy mennyiségű fogyasztása következtében riasztó módon nő a túlsúlyosok, étkezési zavarokkal küzdők száma, ami komoly aggodalomra adhat okot. A McDonald’s mindig igyekezett azonos minőségű áruval fogadni a fogyasztókat a világ bármely pontján, és bár időről időre újításokat vezettek be, egyfajta egyhangúság jellemzi konyháját, amire egyre többen panaszkodnak. Valójában az 1983-ban piacra dobott Mcnugetts óta nem sikerült nagyobb sikert elérnie egy-egy újabb termékkel, míg legnagyobb vetélytársai eredményesen jelennek meg különféle új ételekkel.

Az új évszázadra a cég már komoly problémákkal érkezett, melyek eredményeképpen jelentősen csökkenő profittal „büszkélkedhetett”. A gazdasági gondok hatással voltak a tervezett újabb McDonald’s éttermek nyitásokra, már 2002-ben kimutatások erősítik meg, hogy az azt megelőző hét negyedévből hat alkalommal kisebb haszonnal zárt az étterem-lánc. 2002 végén tíz országban 170 éttermet bezár a vállalat, ami a harmadik ilyen jellegű bezárási hullám rövid időn belül, sőt három országból teljes kivonulását tervezi. A bezárási hullám természetesen szorosan összefügg a vásárlók csökkenő számával, valamint azzal a ténnyel, hogy négy kontinensen sem képes elérni a kívánt eredményt. Az Európai Unión belül kifejezetten rosszul teljesít a McDonald’s, de még Amerikában, a hazájában sem lehet elégedett a vezetés, a latin-amerikai piacon is alul marad a minimális várakozásoknak, ami nem is csoda tekintve e földrész egyre mélyülő gazdasági válságát. Japánban pedig az ismét előbukkanó marhakór is felelős a változásokért.

A cég, hogy javítsa imázsát új szabályokat állított fel, melyek között szerepel például, az egészségesebb olajra való átállás, aminek széles körű alkalmazása azonban nem sikerült olyan gyorsan, ahogyan azt előzetesen eltervezték. A menedzsment tagjai arra is rádöbbentek, hogy a régi Mcdonald’s filozófia már nem működik oly sikeresen, ami arra irányult elsősorban, hogy ugyanolyan éttermeket kell nyitni mindenhova, és valóban különböző egyéni arculattal rendelkező McDonald’s étteremnek lehetünk szemtanúi. 2002-re már súlyos válsággal küzd a McDonald’s, a fentebb említett problémák mellett komoly dollármilliókat kénytelen költeni a vállalat ellen indított perekre, melyek egymás után érik a céget a Föld különböző pontjain.

Tízmillió dolláros sült krumpli
Egyik, legnagyobb anyagi áldozattal járó per a hindu és egyéb vegetáriánus- csoportokkal esett meg.
A McDonald’s nem tudta azt bebizonyítani, hogy a közkedvelt, már-már védjegyévé váló hasábburgonya nem állati eredetű zsiradékkal készül. A dolog pikantériája, hogy a gyorsétterem nagyszabású reklám hadjáratba kezdett ezt megelőzően pont azért, hogy a vegetáriánus és csak bizonyos hús fogyasztók tömegét is éttermeikbe invitálja.

Világszerte hirdették, miszerint a sült krumplit növényi olajban sütik. A reklámok hatására az említett csoportok is lelkesen megkóstolták a sült krumplit, majd hihetetlenkedve fogadták a hírt, hogy ez nem teljes mértékben igaz. Azonnali vizsgálatot kértek, és a McDonald’s-nak nem sikerült bizonyítani. Az ügy napvilágra kerülése után a honlapján megjelent közleményben még kizárta a kártérítés lehetőségét, majd pár nap múlva változtatott álláspontján és fizetett. Végül peren kívül tudtak megegyezni, mivel a McDonald’s tízmillió dolláros kártérítést fizetett a perrel fenyegetőknek, és hivatalos közleményben kért elnézést az érdekeltektől.

A hosszú, nagyon költséges pert ekkor ugyan megúszta a cég, de a botrány kipattanása után a New York-i tőzsdén a részvényeinek árfolyama igen visszaesett. Az árfolyamesés mellett más dolog is aggasztotta a vezetőséget, ugyanis az eset után észrevehetően megrendült a vendégek bizalma a McDonald’s-ban, aminek visszaszerzése tudjuk, borzasztó nehéz feladat. A nagy port felkavaró ügy után a vegetáriánusok és vallási szempontokat komolyan figyelembevevők kétszer is meggondolják, hogy újra betérjenek egy McDonald’s étterembe, ami természetesen további fogyatkozó keresletet eredményez. Nem sokkal a „tízmillió dolláros sült krumpli” botrány után újabb nehézséggel kellett szembesülnie a vállalatnak.

A „McAfrica”
Egy új szendvics bevezetése ismét a címlapokra repíti az óriáscéget.
2002 nyarán Norvégiában teljesen új szendvics árusítását kezdte meg a McDonald’s, a „McAfrica hamburger” ellen viszont azonnal támadást indított a Norvég Vöröskereszt. A McAfrica hamburger állítólag valódi afrikai recept alapján készült, melynek árusítását a Vöröskereszt „kegyetlen érzéketlenségnek” nevezte.

Arra hívták fel a közvélemény figyelmét, hogy míg Afrikában minden idők legpusztítóbb éhínsége tombol rengeteg halálos áldozatot követelve, a McDonald’s mindezek ellenére afrikai szendvicset árul nem csekély összegért. A Vöröskereszt mellé állt néhány más segélyszervezet a tiltakozásban, céljuk az volt, hogy minél hamarabb leállítsák a McAfrika további gyártását. A McDonald’s képviselője – Margaret Brusletto –, rögtön bejelentette, hogy az új hamburger hasznát a cég hajlandó megosztani a segélyszervezetekkel.
A valóság azonban az, hogy ilyen jellegű megállapodás mégsem született, a gyártás leállításáról pedig, a cég hallani sem akart. A tárgyalások végül azzal zárultak, hogy a vállalat beleegyezett abba, hogy segélyperselyeket állít a McAfricát áruló éttermei elé, valamint adakozásra felhívó plakátokat függesztettek ki.

„Élet-halál harc”
Japánban sem áll túl jól a szénája a McDonald’s-nak. A pár éve ismét felbukkanó marhakergekór miatt a szigetországban élők nem szívesen fogyasztanak marhahúsos hamburgert annak ellenére, hogy a japán McDonald’s több alkalommal is igyekezett biztosítani vendégeit, hogy csak importált marhahúst használnak. A nagy erőfeszítéseknek nem lett meg az eredménye, a japán emberek nem hisznek a McDonald’s-nak.

A cég vezetőinek kijelentései, ígéretei gyakran nem egyeznek konkrét lépéseive. Ez az eset is jól példázza a vásárlók McDonald’s-ba vetett bizalmának hiányát. A japán McDonald’s más megoldást nem látván, nagy értékben, 25%-al csökkentette árait. Egy ilyen lépésnek azonban komoly következményeivel kell számolni. Egyrészt jelentős anyagi kárral jár az e fajta kényszermegoldás, valamint nem elképzelhetetlen az árháború a versenytársak között. Nem is késlekedett a válaszlépéssel a konkurencia, az alacsony árak más gyorséttermekben is rögtön megjelentek.

Alaposan megváltozott a McDonald’s üzleti stratégiája 2002 nyarán Japánban. A marhakergekór által előidézett krízis előtt a vezetőség még arról tárgyalt, hogy milyen hatalmas beruházással szeretne a vállalat tovább terjeszkedni az országban. A tervek szerint háromszorosára kívánta növelni éttermeinek számát, mindezt egy új koncepció alapján, ami szakított volna a hagyományos, tipikus McDonald’s árusítóhelyek jellegével, és iskolákat, kórházakat, és gyorsvonatokat vett volna célba. A lendület azonban megtorpant, a vállalatnak szembe kellett néznie azzal a ténnyel, hogy szinte az életben maradásért kell küzdenie Japánban.

Hogyan tovább?
Az előző három eset bemutatása után joggal merül fel a kérdés, hogyan lesz képes megbirkózni a gyorsétterem-lánc az őt ért kemény támadásokkal, nincs könnyű helyzetben. Az egyre versenyképesebb, sőt nagyobb hasznot produkáló konkurencia szorosan ott liheg a nyakában.

A hanyatlási tendenciát mindenképpen meg kell állítania ahhoz, hogy ne csak múltjával, hanem mértékadó gazdasági mutatókkal is bizonyítsa piacvezető szerepét a jövőben. Ennek eléréséhez azonban új hangot kell megütnie, aminek el is kell jutnia vásárlókhoz. Nem elég méregdrága, nagy sztárokat felvonultató reklámokkal feltűnni a képernyőn, kézzel fogható újdonsággal kell ismét berobbannia a piacra, különben régi, megrögzött vendégei mellett nem számíthat újabb potenciális vásárlókörre, ami elengedhetetlen feltétele a sikeres felívelésnek.

Változtatni kellene a nyilvánosság felé irányuló kommunikációján is. Itt elsősorban nem a reklámokat, csalogató kedvezmények hirdetésére gondolok, hanem a sajtóban megjelenő vihart kavaró esetek reagálására. Ellentétes nyilatkozatok, magyarázkodások, ígéretek után a gyakorlatban általában nem sikerül megvalósítani az elképzeléseket, vagy csak hosszú, már-már fenyegető intézkedések következtében.

Számos példa mutatja azt is, hogy a tisztességes, következetes információközlés a legcélravezetőbb természetesen akkor, ha az érintett vállalat hosszú távra tervez, a professzionális válságkezelésben nem létezik ún. „rövid távú megoldás”. A McDonald’s ott követett el sorozatban szarvashibákat, amikor egy-egy válságos szituációban nem megfelelően reagált az első vádakra; válaszlépései, első nyilatkozatai könnyen támadhatóak, félreérthetőek voltak, amit a sajtó természetesen ki is használt. Az utóbbi időben jelentős strukturális változások következtek be a cég életében, ami már annak a jele, hogy a vezetőség új irányvonalat kíván kijelölni a McDonald’s számára.

LD
McDonaldos válságok. Oknyomozás, www.prherald.hu, 2005. december 10.